Будь-які зміни законодавства, які призведуть до погіршення роботи бізнесу, не будуть підтримуватися Асоціацією платників податків України.

 

Асоціація платників податків України підтримувала Законопроект    № 3357, внесений парламентським Комітетом з питань податкової та митної політики. З цього питання делегатами другого етапу Х позачергового З'їзду Асоціації було направлено окреме звернення до Президента України та Голови ВР України.

 

 

В даний час експертами Асоціації опрацьовано Законопроект   № 3630, внесений Урядом.

Слід зазначити, що "податкова реформа" вже четвертий місяць тримає в напрузі бізнес-середовище, який очікує зменшення Урядом навантаження на бізнес, в першу чергу, зниження ставок податків. Але дива не відбуваються:

зниження ставки ПДВ з 20% до 15% не передбачається;

спеціальний режим ПДВ для аграрного сектора хоч і не буде скасований, проте частину ПДВ - у розмірі 75% сільгоспвиробники будуть перераховувати до бюджету, і лише 25% буде залишатися в розпорядженні бізнесу і скасування такого спец режиму, згідно Законопроекту тільки  з 01 січня 2017 року;

- податок на прибуток підприємств пропонується залишити незмінним - 18%.

Асоціація вважає, що ставка повинна бути знижена до 15% і сплачуватись тільки з розподіленого прибутку, що знизить рівень втручання податкових органів у діяльність підприємств.

- зниження ставки податку на доходи фізичних осіб з 15 - 20% до 10% не передбачається, а встановлюється в 2016 році - 18%, що зовсім не зменшить навантаження на фонд оплати праці, як передбачалося  (у середньому до 30%, за рахунок 20% ЄСВ + 10% ПДФО);

- військовий збір (1,5%) зберігається;

- зберігається податок 15% на пенсії, розмір якої перевищує три мінімальні зарплати (4134 грн.);

- істотно змінюється спрощена система оподаткування у бік обмеження кола її застосування: юридичні особи втрачають право на застосування спрощеної системи оподаткування, це негативно вплине на розвиток малого і середнього бізнесу.

Таким чином, фактично планується зростання податків для платників 2-ї, 3-ї групи спрощеної системи оподаткування.Урядом не зроблено майже ніяких поступок в питанні спрощеного оподаткування.

- юрособи на 3 групи повинні перейти на загальну систему сплати податку на прибуток;

- фізособи з річним доходом від 300 тис до 2 млн зможуть платити єдиний податок групи "B" з "умовного прибутку" за ставкою ПДФО (у 2016 - 18%, з 2017 -17%) + знижений 20% ЄСВ (сума не вище 6890 грн в місяць).

Цікаво, що Уряд на 2016-2017 по-суті пропонує для групи встановити умовну норму прибутку 15% від доходу, а з 2019 збільшити цю норму прибутку до 55% від доходу. Тому для малого бізнесу, де норма прибутку менше 15% вигідніше переходити на загальну систему і платити 18% ПДФО на загальній системі з урахуванням документальних витрат.

-                всіх підприємців, і в першу чергу це стосується платників єдиного податку, змусять використовувати касові апарати з компенсацією 75% їх вартості за рахунок коштів місцевих бюджетів. Це призведе до збільшення податкового навантаження на малий бізнес, так як 161 700 юридичних осіб змушені будуть платити податок на прибуток на загальних підставах і вести повноцінний бухгалтерський облік. Одночасно 58700 фізичних осіб у загальному порядку будуть платити податок з доходів фізичних осіб.

У свій час Асоціація чітко висловила свою позицію про недоцільність обов'язкового запровадження для платників єдиного податку 2-ї і 3-ї груп касових апаратів, оскільки крім вартості касового апарата їх ще більше турбує процедура адміністрування застосування РРО та передбачені розміри штрафних санкцій.

Законопроект №3630 готує ще багато сюрпризів, які будуть нас чекати з прийнятими змінами:

- традиційно підвищаться ціни на спиртні напої та сигарети. У 2016 році передбачається зростання акцизів на сигарети на 40%, кожен рік з наступних чотирьох років - на 7%. Акцизи на лікеро-горілчану продукцію в новому році збільшаться в 1,5 рази, потім будуть рости щорічно на 5%;

- зростання податку на нерухомість з 2% мінімальної зарплати за квадратний метр до 3%, додатково сплачується - 25 тис. грн. для квартир і будинків площею 300 і 500 кв. м. відповідно (за кожен такий об'єкт житлової нерухомості). Пільги по площі квартир, будинків і різних типів у розмірі 60, 120 і 180 кв. м. відповідно зберігаються.

Шкода, що за 15 днів до початку нового бюджетного року відсутній чіткий і зрозумілий для бізнесу Податковий Кодекс, за яким Україна буде працювати протягом наступних трьох років, так якзаконопроектом пропонується встановити мораторій на внесення змін до податкового законодавства на період з 1 січня 2016 до 31 грудня 2018.

Однак нам не звикати. Аналогічна, так звана податкова реформа Урядом вже проводилася в минулому році, зміни були прийняті Верховною Радою тільки 28.12.2014 року.

Це вже стало поганою звичкою Уряду - порушувати податкове законодавство особисто. Так одним із принципів податкового законодавства визначено стабільність, тобто - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки (стаття 4 ПКУ).

Враховуючи, що пріоритетом для Асоціації є захист прав та інтересів платників податків, будь-які зміни, які призводять до погіршення роботи бізнесу, не будуть підтримуватися Асоціацією.

Експерти Асоціації вважають, що Законопроект № 3357 необхідно взяти за основу і доопрацювати з урахуванням усіх запропонованих пропозицій.

На думку депутатів-членів Комітету з питань податкової та митної політики ВР України, оптимальним варіантом буде зробити Бюджет                     на 2016 рік на діючій податковій базі (можливо, з мінімальним її вдосконалюванням), а вже в наступному році почати серйозну системну роботу над новим Податковим кодексом, що вступить у дію в 2017 році.

За словами Голови ВР України Володимира Гройсмана: «Ми створюємо робочу групу для того, щоб у стислий термін напрацювати рішення, щодо яких висловлювалися народні депутати. Я закликаю всіх до відповідального компромісу – не політичного, не популістичного, а відповідального, який можна знайти в стінах парламенту.»

Підсумок вчорашнього позачергового засідання ВР України це три години «пустих» балачок. Коли буде результат – залишається здогадуватися.